Panini

En flexibel helhetslösning för en snabbväxande restaurangkedja.

Paninikedjan startade 1990 med en liten delikatessbutik på Jakobsbergsgatan i centrala Stockholm. Nu finns deras måltidsbutiker på ett 20-tal adresser i 08-området – ett kvitto på att satsningen på nyttig färdigmat baserad på ”noggrant utvalda råvaror” verkligen fungerar.

Vad som däremot inte fungerade lika bra var företagets IT-system. ”Det gick bra i början”, säger Christo Constantinou, delägare och den som har IT-ansvaret i Panini-koncernen. ”Men vi behövde bättre support och vår Citrix-miljö på kontoret blev långsammare i takt med att vi blev fler och fler medarbetare. Ett tag trodde vi att det berodde på att vi hade för dålig bandbredd, men vår leverantör, ett enmansföretag, hade helt enkelt inte tillräckligt kraftfull hårdvara för att hålla uppe farten när kraven ökade.”

”ITS har bytt ut alltihop mot helt nya grejer. Dessutom förnyar de all utrustning vart tredje år, vilket känns tryggt”.

Christo Constantinou
Delägare, Panini

Helhetsansvar

Det började med ett säljsamtal kring kopiatorer och slutade med att vi på ITS Nordic fick förtroendet att skräddarsy en lösning för Paninis hela IT-drift. Ett år senare har vi inte bara gett Panini tillgång till mycket kraftfullare serverhårdvara och desktoplösningar, vi har även ersatt deras gamla telefonilösning med en modern molnbaserad växel, bytt ut det mesta av deras persondatorer, skrivare, bevakningssystem, switchar och mycket annat. ”ITS håller på att byta ut allting mot helt nya grejer. Dessutom förnyar de all utrustning vart tredje år, vilket känns tryggt”, säger Christo.

Fasta kostnader

På frågan vad han gillar mest med ITS Nordics nya lösning svarar Christo: ”Det värsta jag vet är när det kommer en faktura och man inte vet vad det handlar om. En av de stora fördelarna med vår ITS-lösning är att allt ligger på en fast summa, plus en per butik. Vi har en bra dialog och det mest löser sig.”

Flexibilitet

Sedan vi började arbeta med Panini har företaget öppnat ytterligare fyra enheter i Stockholmsområdet, och dessutom börjat rikta blickarna mot fler städer. Något som inte vållar några problem vad gäller IT-driften, tack vare att lösningen är skalbar i takt med att behoven ökar. ”Som helhet har det blivit hur mycket bättre som helst”, avslutar Christo.

www.panini.nu