Travelsupport

När en bättre resa är målet

Travelsupport grundades redan 1972 och har sedan dess hjälpt små till medelstora resebyråer att effektivisera sina datasystem, ekonomisystem, arbetsprocesser och betalflöden. Dels genom att verka rådgivande, men också genom att samla behoven hos många av de mindre företagen och ge dem samma förhandlingsmöjligheter och resurser som de stora aktörerna i branschen.  

– Många av våra kundföretag har tidigare gjort mycket av jobbet manuellt och att hjälpa dem med att effektivisera verksamheten, frigöra tid till ytterligare försäljning och till att kunna ta hand om sina kunder på det sätt de vill är alltid lika uppskattat, säger Stina Rosenqvist Lundgren, Managing Director för verksamhetsområdet affärs- och IT-system. 

Bra support ger en extra trygghet

Stina är ansvarig för implementeringen och upphandlingen av IT-tjänster både till Travelsupports egna verksamhet och till alla sina kundföretag, och har varit med på hela den digitaliseringsresa som branschen har gått igenom och i viss utsträckning fortfarande är inne i. – Från början så hade vi våra egna servrar som vi driftade själva, men i och med att vi skulle uppdatera vår teknik så började vi också fundera på om det verkligen var det bästa och mest effektiva sättet att jobba på, säger Stina.

Vi är väldigt nöjda med ITS, både den teknik de har levererat och den supportorganisation som tar hand om alla ärenden som kommer in.

Stina Rosenqvist Lundgren
Travelsupport

 I samband med detta så träffade man ITS Nordic och fick en jättebra känsla då de visade upp både en god teknisk kompetens och stor förståelse för att kundvård, service och support var viktigt för Travelsupport. 

– Många av våra kundföretag är inte så tekniskt bevandrade så de behöver supporttekniker som är lösningsorienterade men som också kan och är villiga att ta sig tid att pedagogisk förklara vad som behöver göra och vad som blivit fel. Många gånger så ringer dock våra kundföretag till mig och då känns det skönt att veta att när jag lämnar över kontakten till ITS support så vet jag att det är någon som kommer att ta hand om mina kunder på ett bra sätt, säger Stina.

Ett samarbete som utvecklats över tid

Travelsupport började jobba med ITS 2016 i samband med att de valde att hyra servrar hos ITS istället för att ha det i egen regi. Ett samarbete som visade sig vara väldigt lyckat och som utvecklats till att innefatta både drift och support.

– Vi är väldigt nöjda med ITS, både den teknik de har levererat och den supportorganisation som tar hand om alla ärenden som kommer in. Vi har till och med utökat samarbetet till att innefatta gemensamma säljaktiviteter. Så nu har vi kunder som både har ITS IT-drift via Travelsupport och där de har avtal direkt med ITS men där vi fungerat som rådgivare och referenskund. Eftersom det i slutändan hjälper både vårt och ITS erbjudande att de får en ännu bättre uppfattning om resebyråernas behov och kan erbjuda färdiga integrationer mot de andra affärssystem som vi erbjuder, säger Stina.


Teknik och kommunikation med känsla

– Att vi både utvecklat och utökat vårt partnerskap skvallrar ju lite om hur nöjda vi är med ITS. Det jag dock särskilt vill lyfta fram är att de är enkla och raka i sin kommunikation, att de hela tiden håller mig uppdaterad och hör av sig för att berätta vad som händer, även de gånger det är för att meddela att något kommer ta lite längre tid än beräknat. Det gör att jag alltid kan ge klara besked till mina kundföretag när dem hör av sig. Sen tycker jag verkligen att alla deras tekniker och de personer jag har kontakt med har tagit till sig av deras motto och lyckas leverera på det tekniska med både personlighet och känsla, avslutar Stina.